Prowadzące

Wykładowczynie w roku akademickim 2024/2025:

+ dr Joanna Bednarek

filozofka, tłumaczka, pisarka, członkini redakcji „Praktyki Teoretycznej”, publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Krytyce Politycznej” i „Czasie Kultury”. Autorka książek: „Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki” (2012), „Linie kobiecości. Jak różnica płciowa przekształciła literaturę i filozofię?” (Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, 2016), „Życie, które mówi. Nowoczesna wspólnota i zwierzęta” (Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, 2017) i „O pochodzeniu rodziny” (Wydawnictwo WBPiCAK, 2018). Teksty literackie publikowała w „Czasie Kultury”, „Wakacie” i „FA-arcie”.

+ dr Katarzyna Dębska

Socjolożka i badaczka społeczna, doktorka nauk socjologicznych, adiunktka na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS. Swoją rozprawę doktorską, obronioną na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, poświęciła problematyce relacji między rodzeństwem w toku życia. Specjalizuje się w obszarze metodologii badań społecznych, teorii i filozofii społecznej, etyki badań, nierówności społecznych, socjologii płci, socjologii struktury społecznej i socjologii życia rodzinnego. Autorka artykułów naukowych publikowanych w polskich i międzynarodowych czasopismach naukowych.

+ dr Kinga Elert

 filozofka, obroniła doktorat na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego na podstawie rozprawy: „Denaturalizacja macierzyństwa w filozofii feministycznej” pod kierunkiem prof. Magdaleny Środy. Absolwentka filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie prowadziła badania nad filozofią Jeana Améry’ego. Obecnie zajmuje się problematyką płci, pracy opiekuńczej, filozofią feministyczną, sprawiedliwością reprodukcyjną, teorią queer i historią psychiatrii XIX wieku. Publikowała reportaże i teksty popularnonaukowe m.in. na łamach „Wysokich Obcasów”. Organizatorka warsztatów i seminariów feministycznych. Pracuje nad polskim przekładem książki Simone de Beauvoir „Une mort très douce”. 

+ dr Anna Dżabagina

+ dr Łucja Iwanczewska

adiunkt w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktor nauk humanistycznych. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i podyplomowych studiów z zakresu Gender w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.Autorka książek monograficznych: Muszę się odrodzić. Inne spotkania z dramatami Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz  Samoprezentacje. Sade i Witkacy.Zajmowała się teatrem i dramatem XX wieku, głównie dramaturgią Stanisława Ignacego Witkiewicza, teatrem Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora. Była autorką projektu badawczego Biografie w teatrzew ramach programu Kto inspiruje? Tadeusz Kantor realizowanego przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. W Cricotece prowadziła też cykliczne warsztaty poświęcone twórczości Tadeusza Kantora. Współpracowała z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie prowadziła seminaria w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań („Grotowski i anarchia myślenia”, „Teatr agonu i możliwych przyszłości”) i uczestniczyła w licznych konferencjach. Naukowo i dydaktycznie współpracowała także z Akademią Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, z Domem Spotkań z Historią w Warszawie, wrocławskim Teatrem Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Teatrem Polskim w Bydgoszczy (udział w projekcie naukowym „Archiwum (polskiej) nowoczesności, wykłady, udział w debatach), z Biennale Warszawa (udział w projekcie naukowym „Humanistyka przyszłości”), z Instytucją Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów (prowadzenie warsztatów w ramach Katowickiej Rundy Teatralnej), z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (warsztaty naukowe, wykłady w ramach projektu „Filozofie teatru”, autorska konferencja „Nie może tak zostać! Polski punk”, udział w licznych panelach, debatach i konferencjach, cykl autorskich wykładów „Partycypacje, emancypacje, transformacje. Teatr intelektualnej wspólnoty”), z Muzeum Sztuki w Łodzi, z Narodowym Teatrem Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Była uczestniczką grantu badawczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Polska dramatyczna. Ustanawianie i negocjowanie wspólnoty w dramacie polskim po 1765 roku”, w ramach którego napisała cztery teksty naukowe, brała udział w konferencjach w Krakowie i Warszawie, zajmowała się organizacją konferencji naukowej „Polska dramatyczna 2. Dramat i dramatyzacje w XVIII i XIX wieku”. Laureatka konkursu wydawniczego organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Zajmuje się zagadnieniami performatywności zjawisk kultury, polskiej kontrkultury i kultury potransformacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych. Interesują ją związki pomiędzy sztuką, polityką i przestrzenią społeczną. Publikowała w „Dialogu”, „Didaskaliach”, „Performerze”, „Polish Theatre Journal”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej”, „Kontekstach”, „Porównaniach”, „Tekstach Drugich”, w wielu pracach zbiorowych polskich i zagranicznych.Aktualnie przygotowuje autorską monografię „Nieudane emancypacje. Polski montaż kulturowy lat 90.”.

+ dr Ludmiła Janion

Magistra filozofii (IF UW) i kulturoznawstwa (OSA UW), doktorka kulturoznawstwa („Artes Liberales” UW), absolwentka Gender Studies IBL PAN. Asystentka w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW, gdzie uczy gender studies, analizy dyskursu oraz metodologii badań kulturowych. Naukowo zajmuje się płcią i seksualnością w czasach transformacji ustrojowej. Publikowała m.in. w Central Europe i Sexualities; współpracuje nad polskim przekładem Bodies that Matter Judith Butler.

+ mgr Anna Łazar

autorka projektów wokół polskiej i wschodnioeuropejskiej kultury współczesnej, kuratorka. Pracowała na stanowiskach dyrektorskich w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych w  Instytutach Polskich w Kijowie (2008-2014)i w Sankt-Petersburgu (2015-2018), Wykładała w Instytucie Kultury Polskiej UW (2007-2008), w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk (2019-2020), redaktorka pisma o sztuce współczesnej „Sekcja” (2004-2008) i numerów tematycznych wschodnioeuropejskich pism literackich „Krytyka”(UA), „Ruś Kijowska” (UA), „Ukrainskij Tyżdeń” (UA),  „Zviezda” (RU)  publikowała m.in. w   „New Eastern Europe”, „Nowa Europa Wschodnia”, „Czas kultury”, „Czas Literatury”,  „Herito” , „Blok”, „Szum”, „Tygodnik Powszechny” oraz w książkach i katalogach m.in. Pawleński , wyd. Krytyka Polityczna;  Revolutionary Experimental Space, wyd. Kunsteditionen,  Vlada Ralko, Widmo wolności. Wersja Mykola Ridnyj, Wilk w worku, wyd. Galeria Arsenał Białystok.

+ dr hab. Lena Magnone

Urodzona w 1980 roku w Poznaniu, studia – filologię polską, socjologię oraz podyplomowe studium kształcenia tłumaczy – ukończyła na Uniwersytecie Warszawskim. Tu także obroniła doktorat (2007) oraz uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (2017). Laureatka programu „Zostańcie z nami” Fundacji Tygodnika „Polityka”, stypendium dla wybitnych młodych naukowców MNiSW, Fulbright Senior Award oraz stypendium Fundacji Aleksandra von Humboldta. Autorka m.in. monografii Maria Konopnicka. Lustra i symptomy (2011) oraz Emisariusze Freuda. Transfer kulturowy psychoanalizy do polskich sfer inteligenckich przed drugą wojną światową (2016).

+ dr hab. Katarzyna Nadana-Sokołowska

 historyczka literatury, krytyczka literacka, wykładowczyni gender studies, absolwentka Wydziału Polonistyki UW oraz Szkoły Nauk Społecznych IFiS PAN. Uzyskała stopień doktora w 2008 roku na podstawie rozprawy Problem religii w polskich dziennikach intymnych: Stanisław Brzozowski, Karol Ludwik Koniński, Henryk Elzenberg napisanej pod kierunkiem prof. Marii Janion. Członkini interdyscyplinarnego zespołu Archiwum Kobiet w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, od 2015 roku adiunkt w IBL PAN. Autorka wielu recenzji w „Nowych Książkach” (od 2010 roku do dziś), „Res Publice Nowej” (w latach 1998-2007) oraz „Bez Dogmatu (w latach 1997-2010). Członkini zespołu redakcyjnego serii wydawniczej „Lupa Obscura” W Wydawnictwie IBL PAN (od 2012 roku ukazało się około 15 pozycji serii obejmujących polskie prace naukowe z zakresu historii literatury kobiet itp.) oraz zespołu redakcyjnego „Archiwum Kobiet” – serii edycji naukowych niepublikowanych dokumentów osobistych.

Główne kierunki jej zainteresowań naukowych to krytyka feministyczna, autobiografistyka, twórczość George Sand i jej polska recepcja oraz feministyczne religioznawstwo.

+ dr Paulina Pilch

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW i Gender Studies UW, radczyni prawna. Rozprawę doktorską na temat związków partnerskich w Europie oraz sytuacji prawnej osób żyjących w związkach nieformalnych w Polsce obroniła w Instytucie Nauk Prawnych PAN. Autorka szeregu publikacji na temat sytuacji prawnej związków jednopłciowych. Współpracowała z HFPCz przy realizacji programu spraw precedensowych, doradza organizacjom pozarządowym zajmującymi się kwestiami równościowymi. Prowadzi kancelarię radcowską w Warszawie.

+ dr Ewa Rumińska-Zimny

 Jest ekonomistką, zajmującą się rolą kobiet w gospodarce i włączeniem perspektywy płci do polityki ekonomicznej. Pracowała w Szkole Głównej Handlowej, w Instytucie Gospodarki Światowej, i w systemie ONZ w Nowym Jorku, w zespole Human Development Report, a także w Genewie, gdzie prowadziła program Women and Economy i odpowiadała za przeglądy Beijing +5 i Beijing +10 w 57 krajach członkowskich Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Wykładała na Uniwersytecie Georgetown w Waszyngtonie jako Visiting Professor. Jest w Zarządzie Stowarzyszenia Kongres Kobiet i prowadzi Międzynarodowe Forum Kobiet Nauki i Biznesu przy SGH. Dr Rumińska-Zimny jest też ekspertką Europejskiego Instytutu Równości EIGE, Komisji Europejskiej i Parlamentu oraz autorką raportów i publikacji akademickich w języku angielskim i polskim. Jej teksty i wywiady z nią ukazały się m. in. w Forbes Women, Rzeczpospolitej i Pulsie Biznesu.

+ dr hab. Monika Rudaś-Grodzka, prof. IBL PAN

Historyczka idei, historyczka literatury XIX i XX w. Jest kierowniczką Zespołu Archiwum Kobiet IBL PAN oraz studiów podyplomowych Gender Studies IBL PAN,  Studiów Polsko-Żydowskich IBL PAN oraz Szkoły Historycznego Dokumentu Filmowego.

+ dr hab. Katarzyna Sierakowska, prof. IH PAN

Dr hab. Pracuje jako profesor w Instytucie Historii PAN. Zainteresowania: historia społeczna XIX i XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem problematyki gender oraz społecznych aspektów I wojny światowej. Publikacje: „Rodzice, dzieci, dziadkowie…. Wielkomiejska rodzina inteligencka w Polsce 1918-1939”, Warszawa 2003; „Śmierć – wygnanie – głód w dokumentach osobistych. Ziemie polskie w latach Wielkiej Wojny 1914-1918”, Warszawa 2015 oraz artykuły w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych m.in. w serii „Kobieta i…..”.

+ dr Sylwia Spurek

+ dr Katarzyna Stańczak-Wiślicz

Historyczka, absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN. Autorka książki „Opowieści o trudach życia. Narracje zwierzeniowe w popularnej prasie kobiecej XX w.”, (Warszawa 2010), redaktorka i współautorka tomów: „Kultura popularna w Polsce 1944-1989. Problemy i perspektywy badawcze” (Warszawa 2012), „Kultura popularna w Polsce 1944-1989. Między projektem ideologicznym a kontestacją” (Warszawa 2015) oraz „Kobiety w Polsce 1945-1989. Nowoczesność, równouprawnienie, komunizm” (Warszawa 2020).

Główny kierunek zainteresowań badawczych: historia społeczna Polski okresu 1944/45-1989, ze szczególnym uwzględnieniem historii kobiet, historia codzienności, analiza dyskursów popularnych, zwłaszcza prasowych i poradnikowych.

+ dr Sylwia Urbańska

Doktora, badaczka społeczna na Wydziale Socjologii UW, autorka tekstów o przemianach życia rodzinnego, intymności i wzorców płci w migracjach oraz w społecznościach wiejskich. Autorka książki „Matka Polka na odległość”, współautorka monografii „Poza granicami: płeć społeczno-kulturowa w katolickich organizacjach migracyjnych”.

+ mgr Agnieszka Wróbel

Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i Gender Studies IBL PAN. Przygotowuje pracę o polskiej prozie powojennej w perspektywie badań nad męskościami. Współredaktorka m.in. publikacji: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (2014), …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon (2016). Koordynatorka studiów podyplomowych Gender Studies IBL PAN.