LUPA OBSCURA: filmy Anny Baumgart

Program DKF-u Gender Lupa Obscura, działającego przy Studiach Genderowych w Instytucie Badań Literackich PAN, dobierany jest z uwzględnieniem teoretycznego kontekstu kategorii gender i queer. Lupa Obscura jest platformą wymiany wiedzy, dyskusji między specjalistami z dziedziny mediów, sztuk audiowizualnych a badaczami zajmującymi się gender studies, queer theory oraz badaniami nad tożsamością seksualną.

Od października w KINO.LAB-ie prezentowany będzie cykl „Mistrzynie kina lesbijskiego”, w ramach którego pokazane zostaną filmy Barbary Hammer, Su Friedrich i Chantal Akerman, a całość cyklu zainauguruje pokaz filmów Anny Baumgart, w tym najnowszego projektu „Świeże wiśnie”, analizujące problem seksualnej przemocy w obozach koncentracyjnych i obozach zagłady.

Filmy Anny Baumgart

Pokaz obejmuje prace artystki, które – powstając na przestrzeni ostatniej dekady – nie były prezentowane w formie kinowej projekcji. Wśród pokazywanych filmów znajdą się:

Świeże wiśnie(2010) – najnowszy film artystki, który powstał w oparciu o badania Joanny Ostrowskiej, analizujące problem seksualnej przemocy w obozach koncentracyjnych.

Filmy o miłości, czyli cykl prac powstałych pod koniec lat 90., które pokazywane były w CSW Zamek Ujazdowski w 1999 roku:

„Prezerwatywa, pieniądze, money, lady – no problem”(1999), pokazujący relacje przyjaźni między kobietami, przefiltrowane przez kulturową determinantę zdobywania mężczyzny mającego zapewnić kobiecie „ekonomiczny skok”;

„Matka” – film, który jest prezentacją kobiecych relacji międzypokoleniowych, nacechowanych niechęcią, a jednocześnie stanowiący refleksję nad medium filmowym;

„Mała kolekcja doraźnych epitafiów”, „Kto mówi?”, „I kiedy pocałowała żabę”_ (1997-1998)- które koncentrują się na opresyjnych mechanizmach kształtujących płeć kulturową;

„Do utworu o Matce i Ojczyźnie” (2008) – prezentowany w ramach krakowskiej wystawy „Moja matka nie jest boska”(2008), ukazujący wspólny taniec artystki i tancerki odzwierciedlający dynamikę komunikacji między matką a córką.

Zestawienie filmów z lat 90. z najnowszymi realizacjami pozwoli rozwinąć dyskusję nad przemianami w obrębie języka filmowego wypowiadającej się z perspektywy feministycznej artystki, której twórczość filmowa wyrasta ze sztuki krytyczną ubiegłej dekady.

W dyskusji po pokazie wezmą udział:

Ryszard W. Kluszczyński – profesor, medioznawca, kurator i krytyk sztuki, kierownik Zakładu Mediów Elektronicznych w Katedrze Mediów Kultury Audiowizualnej na Uniwersytecie w Łodzi, wykłada również na ASP w Łodzi i ASP w Poznaniu. Teoretyk sztuki wideo, opisywał zjawisko wykorzystywania mediów elektronicznych w polskiej sztuce lat 90. w tym w filmach Anny Baumgart.

Agata Jakubowska – historyczka i krytyczka sztuki, feministka. Wykłada na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka książki „Na marginesach lustra ciało kobiece w pracach polskich artystek”, w której analizuje relacje współczesnych polskich artystek do własnego ciała.

Ewa Opałka – krytyczka sztuki, kuratorka, doktorantka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prowadzi wykłady i warsztaty w Galerii Filmu w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz w CSW Znaki Czasu w Toruniu. W centrum swoich zainteresowań umieszcza reprezentacje kobiet w kulturze audiowizualnej, feminizm korporalny, psychoanalizę postlacanowską.

09.10. 2010. Początek seansu o godz. 18.00. Wstęp wolny.

więcej>>