Feminaria: Jak wychowywać do egalitaryzmu i demokracji uczestniczącej

Podyplomowe Gender Studies im. Marii Konopnickiej i Marii Dulębianki przy IBL PAN, Instytut Badań Literackich PAN oraz Fundacja Gender Center zapraszają na Feminaria pt. Jak wychowywać do egalitaryzmu i demokracji uczestniczącej? wokół książki Katarzyny Szumlewicz Emancypacja przez wychowanie,
czyli edukacja do wolności, równości i szczęścia
(GWP, Gdańsk 2011).

W trakcie spotkania postaramy się odpowiedzieć na pytania między innymi o to, które z przedstawionych w książce koncepcji pedagogicznych zachowały dziś swą aktualność i sprawdziły
się w praktyce? Jaka jest rola dyscypliny i autorytetu w wychowaniu do wolności i równości? Jaki jest ciąg dalszy przedstawionej w książce emancypacyjnej myśli pedagogicznej?
Jak (i czy w ogóle) współcześnie oddziałują na siebie teoretyczna myśl pedagogiczna (filozofia) i praktyka pedagogiczna? Jak (i czy w ogóle) emancypacyjna myśl pedagogiczna jest obecna w polskim systemie edukacji? Czy na świecie i w Polsce istnieją dziś grupy, których dyskryminacji wciąż się nie dostrzega? Jak może się potoczyć w związku z tym dalsza historia myśli emancypacyjnej? Jaka jest przyszłość szkoły jako instytucji wychowawczej?

W dyskusji udział wezmą: Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (Instytut Badań Edukacyjnych), prof. Andrzej Mencwel (Uniwersytet Warszawski), dr Katarzyna Nadana-Sokołowska (Instytut Badań Literackich PAN), dr Lech Nijakowski (Uniwersytet Warszawski), dr Katarzyna Szumlewicz (Uniwersytet Warszawski)

Czas i miejsce: 13.12. 2011, g. 18:30. Instytut Badań Literackich, ul. Nowy Świat 72, Warszawa, sala im. A. Mickiewicza (nr 144)