Petycja: odpowiedzialność za seksistowskie reklamy

Na początku września za namową Stowarzyszenia Twoja Sprawa prawie tysiąc konsumentów zareagowało na reklamę firmy Multimedia Polska S.A., której prezesem jest Andrzej Rogowski. Na wielkoformatowych billboardach umieszczono wizerunek młodej kobiety w skąpym stroju i z rozpiętych spodniach oraz hasło „Od września dajemy za darmo”. W swoich listach konsumenci zadali Rogowskiemu pytania o jego osobistą odpowiedzialność za publikację tychże reklam. Zdaniem Stowarzyszenia i setek konsumentów jest to kolejny przykład seksistowskiej reklamy, która przedmiotowo traktuje wizerunek kobiety.

Ponieważ konsumenci nie doczekali się odpowiedzi, ponad 50 konsumentek zdecydowało się wysłać list otwarty do prezesa spółki. W liście czytamy między innymi: „Jako kobiety mamy dosyć przedmiotowego traktowania wizerunku naszej płci (…) Nie miał Pan na tyle odwagi, aby odpowiedzieć na nasze listy (…). Chciałybyśmy, aby nie chował się Pan za tarczą korporacji, którą Pan zarządza. Najpierw zlekceważył Pan nas jako kobiety publikując reklamę uprzedmiotawiającą wizerunek kobiet, a potem jako konsumentki, nie odpowiadając na nasze listy. Dlatego też ponawiamy nasze pytania licząc, że tym razem zachowa się Pan jak prawdziwy mężczyzna”. Pełną treść listu i pytania do prezesa można przeczytać na stronie http://www.twojasprawa.org.pl/index.php/component/content/article/49-ogolne/358-tre-listu-otwartego. Stowarzyszenie Twoja Sprawa zachęca wszystkich do podpisania się pod petycją.

Poprzez publikację listu otwartego ponad 50 konsumentek, Stowarzyszenie Twoja Sprawa postanowiło zainicjować praktykę ujawniania imion i nazwisk prezesów, którzy zarządzają firmami publikującymi reklamy naruszające dobre obyczaje, co podkreśli ich osobistą odpowiedzialność za prowadzone przez ich firmy kampanie reklamowe.

Dotychczas prezesi i szefowie firm ukrywali się za szczelną zasłoną swoich działów marketingu, reklamy czy biur prasowych, rozmywając i odsuwając od siebie bezpośrednią odpowiedzialność” – mówi Rafał Porzeziński, rzecznik Stowarzyszenia. „Wiadomym jest jednak, że żadna kampania reklamowa, która przecież niesie za sobą duże koszty i określoną strategię działań firmy, nigdy nie odbywa się bez osobistego nadzoru jej kierownictwa. Chcemy więc wyciągnąć firmowych decydentów z cienia i pomóc konsumentom w bezpośrednim z nimi kontakcie. Za każdą kampanią reklamową stoją członkowie zarządów z konkretnymi imionami i nazwiskami” – podkreśla Porzeziński.
Stowarzyszenie uważa, że bardziej spersonalizowane akcje konsumenckie przyniosą jeszcze lepszy skutek i w pozytywny sposób wpłyną na osoby zajmujące najwyższe stanowiska, by akceptowane przez nich kampanie reklamowe nie sięgały po seksistowskie stereotypy, prymitywne wykorzystywanie nagiego ciała, wulgarność czy chamstwo. Stowarzyszenie Twoja Sprawa prosi media o publikację listu otwartego do prezesa Rogowskiego (materiały Stowarzyszenia Twoja Sprawa).